Kostel byl postaven ve slohu barokní gotiky. Stavba poutního kostela probíhala v letech 1719–1722 na náklad opata zdejšího cisterciáckého kláštera Václava Vejmluvy. Smyslem stavby bylo především oslavit Jana Nepomuckého, jako mocného patrona a světce.
V době vzniku stál na travnatém vršku, který Václav Vejmluva pojmenoval Zelená hora (dříve se nazýval Černý les nebo Strmá hora) podle vrchu u Nepomuku, ze kterého pocházel Jan Nepomucký i první žďárští mniši. Do nedávné doby byla stavba obklopena vysokým borovým lesem, který však byl odstraněn, aby bylo na kostel tak jako původně vidět i z velké dálky.
Ústřední kostel i jej obklopující ambit jsou jednotně
projektovanou a budovanou stavbou. Tvarosloví stavby je
velmi minimalistické a nesmírně účinné. Spojuje barokní a
gotické prvky, čímž odkazuje k době, v níž žil, působil a
byl umučen Jan Nepomucký. Konstrukce kostela vychází z
geometrie kruhu, přičemž mnohonásobně opakuje číslo pět jako
odkaz na pět hvězd Jana Nepomuckého, které se podle legendy
objevily nad tělem mrtvého světce. Dobře tak ukazuje způsob,
kterým Santini obvykle konstruoval své stavby prakticky
pouze za použití kružítka, přičemž budoval celou stavbu
pomocí úseků kružnic, jejichž poloměrem jsou zpravidla
násobky základního modulu stavby. Používal přitom určitých
číslic, které mají ikonografický význam. V jeho stavbách se
proto často objevují čísla tři, pět, sedm, dvanáct atp. Na
Zelené hoře je to vedle čísla pět ještě číslo tři, které je
poukazem na Boží trojici, a potom ve formě hvězd číslo šest,
které je zase odkazem mariánským, mj. proto, že Nepomuk byl
chápán i jako obzvláštní ctitel Panny Marie. Po obvodu
kostela se tak střídá pět hrotitých kaplí s trojúhelníkovým
půdorysem a pět kaplí oválných. Celý kostel přitom svou
konstrukcí připomene řez chórem gotické katedrály a jeho
opěrným systémem. Centralita kostela pak buduje vertikálu
jako určitý symbolický poukaz. Tato vertikála totiž nutně
táhne pohled návštěvníků vzhůru k nebi.